سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را گفتند : اى امیر مؤمنان چه مى‏شد اگر موى خود را رنگین مى‏کردى ؟ ] رنگ کردن مو آرایش است و ما در سوک به سر مى‏بریم [ و از سوک رحلت رسول خدا ( ص ) را قصد دارد . ] [نهج البلاغه]

ستاره شناسی

قطر آن ?? میلیون سال نوری است جرم آن 1.29 \times 10^12 برابر جرم خورشید تخمین زده می شود نزدیک ترین خوشه کهکشانی به آن خوشه کهکشانی دوشیزه است.

نقشه گروه کهکشانی محلی
نقشه گروه کهکشانی محلی

خوشه های کهکشانی

بیشتر کهکشانها جزو خوشه ها یا گروههای کهکشانی هستند که توسط نیروی جاذبه در کنار هم باقی می مانند. کهکشان ما جزو خوشه ای کوچک و با شکل نامنظم است که گروه محلی خوانده می شود. خوشه های نامنظم شامل تعداد متغیری از چند کهکشان یا چند هزار کهکشان از انواع مختلف هستند. خوشه منظم متشکل از حدود 1000 کهکشان می باشد که بصورت فشرده ای گرد هم جمع شده وشکل تقریباً کروی، بوجود آورده اند. بیشتر این کهکشان ها بیضوی هستند. حتی در چنین گروه بهم فشرده ای، کهکشانها از یکدیگر صدها هزار سال نوری فاصله دارند. خوشه هایی که در مجاورت هم قرار دارند ساختارهای بزرگتری به نام اَبَر خوشه تشکیل می دهند.

 

اغلب در قسمت مرکزی خوشه ای که در برگیرنده انبوهی از کهکشانهاست، یک کهکشان عظیم بیضوی قرار دارد. حجیم ترین کهکشان های شناخته شده در مراکز چنین خوشه هایی یافت می شوند. مشاهدات خاطر نشان می کنند که حجیم ترین کهکشانهای چنین خوشه هایی به کهکشان عظیم مرکزی الحاق می یابند. به این فرآیند، کهکشانخواری گفته می شود. کهکشانخوار ممکن است بیش از یک هسته داشته باشد.

گروه محلی

کهکشان ما جزو خوشه کوچکی متشکل از 30 کهکشان است که گروه محلی نام دارد. این گروه فاقد عضو مرکزی است اما بزرگترین کهکشان ها که دارای جرم بیشتری هستند یعنی کهکشان ما و کهکشان آندرومدا مراکز دو زیر گروه هستند. پس از این دو کهکشان بزرگترین کهکشان این گروه، کهکشان مارپیچی M33 و ابر ماژلانی بزرگ می باشند. اعضای دیگر گروه کهکشانهای کوچک کم نور بیضوی یا کهکشان های نامنظم هستند. این گروه شاید اعضای دیگری هم داشته باشد که به دلیل کم نور بودنشان تا به حال دیده نشده اند. نام بعضی از آنها در زیر آمده است:

نام کهکشان فاصله(سال نوری) نوع
راه شیری 0 مارپیچی
ابر ماژلانی بزرگ 170000 نامنظم مارپیچی
ابر ماژلانی کوچک 190000 نامنظم
اژدها 300000 بیضوی
حمَال 300000 بیضوی
حجّار  300000 بیضوی
السّدُس 300000 بیضوی
دب اصغر  500000 بیضوی
کوزه 500000 بیضوی
اسد 1 600000 بیضوی
اسد 2 600000 بیضوی
اِن.جی.سی6822 1800000 نامنظم
آندرومدا 2200000 مارپیچی

دورترین شیء قابل رویت با چشم غیر مسلح در جهان صورت فلکی آندرومدا است. این کهکشان در فاصله ای برابر 2/2 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. نزدیکترین کهکشان ها به کهکشان راه شیری ابرهای ماژلانی بزرگ و کوچک می باشند که به ترتیب در فاصله ای حدود170000 و 190000 سال نوری از زمین قرار دارند.

اَبَر خوشه ها

اَبَرخوشه ها به شماری خوشه های کهکشانی اطلاق می شود که در ردیف بزرگترین ساختارهای جهان قراردارند. هر ابر خوشه ممکن است شامل 10 خوشه پر کهکشان باشد که شکل رشته درخشان مارپیچ یا نوری به خود گرفته اند. این ساختار شاید تا یکصد میلیون سال نوری طول داشته باشد. خوشه ای که ما جزو آن هستیم؛ یعنی گروه محلی، بخشی از اَبَرخوشه محلی است. این اَبَرخوشه شامل چند صد خوشه کهکشان میشود. نوارهای اَبَرخوشه مرزهای خلاء بین اَبَرخوشه ها را تشکیل می دهند.

ستاره شناسان موفق به کشف ساختاری شدند که حتی از اَبَرخوشه ها هم بزرگتر هستند این ساختار دیوار کبیر نام گرفت. دیوار کبیر متشکل از اَبَرخوشه ها و خوشه های پراکنده بزرگ و کشیده شده می باشند. ساختار مذکور حجمی در حدود 260در 730 در 30 میلیون سال نوری را اشغال می کند. به گمان ستاره شناسان جهان شامل تعداد زیادی از چنین دیواره هایی است که در عرضی از خلاء برابر با 400 میلیون سال نوری پراکنده شده اند. 




آرمان آموزگار ::: سه شنبه 87/6/26::: ساعت 5:25 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 7


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :42053
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
آرمان آموزگار
we are SUN and MOON COMPANY IM ARMAN AMOUZGAR THE DIRECTOR WEBLOG
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<